خواستگاری بیرانوند از همسرش سوژه فیلم «بیرو» شد!
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۵۳۳۴۴
آفتابنیوز :
فیلم سینمایی بیرو که برگرفته از زندگی علیرضا بیرانوند گلر سرشناس تیم ملی فوتبال ایران است، در چهلمین جشنواره فیلم فجر برای اولین بار اکران شد و مورد توجه سینما دوستان هم قرار گرفت.
علیرضا بیرانوند در خصوص فیلم بیرو و اتفاقاتی که در این فیلم رخ داده داده صحبت کرد.
بالاخره قسمت شد فیلم را در سینما و در کنار مردم نگاه کنی.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خب واقعیتش این است که قرار بود کمی زودتر برای دیدن فیلم به سینما بیایم، ولی کرونا اجازه این کار را نمیداد. بالاخره بعد از منفی شدن تست کرونایم، فرصتی دست داد تا بتوانم در کنار مردم عزیز کشورم که همیشه به من لطف داشتند، فیلم بیرو را تماشا کنم. واقعا به من کنار مردم خوش گذشت و به نظرم دیدن فیلم کنار آنها در سینما حس و حال دیگری دارد و فوق العاده لذتبخش است.
به طور کلی استقبال مردم از فیلم بیرو چطور بود؟
تا جایی که من میدانم و به من خبر دادند، استقبال بسیار خوب بوده و مردم فیلم را دوست داشتند. البته اکران اصلی و عمومیفیلم در تاریخ دیگری انجام میشود و امیدوارم مردم به همین شکل استقبال داشته باشند و بعد از دیدن فیلم راضی به خانههایشان برگردند.
ایده ساخت فیلم بیرو از کجا آمد؟
خب خیلیها از گذشته من و اتفاقاتی که در این سالها برای علیرضا بیرانوند افتاد، باخبر بودند. وقتی کارگردان و تهیه کننده فیلم موضوع را با من درمیان گذاشتند از آن استقبال کردم و دوست داشتم چنین فیلمیساخته شود. جا دارد به مرتضی علی عباس میرزایی و مجید برزگر به عنوان کارگردان و تهیه کننده فیلم و همچنین بازیگران و عوامل پشت صحنه بیرو خسته نباشید بگویم. امیدوارم در ادامه اتفاقات خوبی برای فیلم رخ دهد.
فکر میکنی بیرو در اکران عمومیپرفروش شود؟
نمیدانم، ولی امیدوارم این اتفاق بیفتد و فیلم بیرو دیده شود.
راستی کسی که در فیلم نقش تو را بازی کرد، چقدر شبیه خودت بود ...
بله من خودم وقتی اولین بار بدلم را دیدم، از این اندازه شباهت تعجب کردم. انصافا حسین بیرانوند توانست به خوبی از عهده نقش بربیاید و به او تبریک میگویم.
فکر میکنی فیلم بیرو بتواند تاثیرگذار در بین جوانترها باشد؟
بله چرا که نه. حتما همینطور خواهد بود. خیلیها با دیدن این فیلم متوجه خواهند شد که اگر یک فوتبالیست به سطوح بالا میرسد، این اتفاق به راحتی میسر نشده است. مردم متوجه خواهند شد که یک فوتبالیست چه سختیها و مشکلاتی را پشت سر میگذارد تا به تیم ملی برسد. من یاد گرفتم برای رسیدن به رویاهایم سخت تلاش کنم و با همه مشکلات و موانع بجنگم تا بتوانم به اهدافم برسم. امیدوارم این فیلم الگوی خوبی برای جوان ترها باشد و بتواند به آنهایی که علاقهمند هستند تا وارد فوتبال شوند، کمک کند.
وقتی در کنارت مشغول دیدن فیلم بودم، متوجه شدم در یکی دو صحنه بغض کردی و تحت تاثیر قرار گرفتی. خودت در موردش صحبت کن.
خب همه آن اتفاقات تلخی که در چند سال برایم پیش آمد و سختیهایی که کشیدم، ناگهان در عرض چند دقیقه برایم مرور شد و واقعا به دوران گذشته برگشتم. یاد آن روزها افتادم و کمی هم تحت تاثیر قرار گرفتم. نمیخواهم خیلی دوباره آن اتفاقات را بازگو کنم، ولی وقتی یاد فوت دوست نزدیکم افتادم، بغض کردم و خیلی ناراحت شدم.
بیشتر توضیح بده ...
نمیخواهم داستان فیلم را خیلی لو بدهم، ولی واقعا یکی از اتفاقات بسیار تلخی که در همان ابتدای فوتبالم برای من رخ داد، مرگ دوست صمیمیام بود که در اثر یک حادثه رانندگی جانش را از دست داد. تا چند وقت مدام به آن اتفاق فکر میکردم و انگار دنیا روی سرم خراب شده بود. نمیدانستم در شهر غریب چه کاری باید انجام دهم و واقعا غمگین بودم.
چطور با این موضوع کنار آمدی؟
واقعا کنار آمدن با این موضوع برای من سخت بود، ولی برای رسیدن به اهداف بزرگی که داشتم، باید میجنگیدم و تلاش میکردم تا بتوانم به آن چیزی که میخواهم برسم. به همان دوستم که فوت کرد، قول داده بودم تا آخرین نفس بجنگم و تلاش کنم تا بعدا حسرتش را نخورم.
تو در همه این سالها سختیهای زیادی را کشیدی و اتفاقات تلخی را تجربه کردی. در این مدت شده بود که احساس ناامیدی کنی و نخواهی دیگر ادامه دهی؟
خب همه این مسائل پیش میآید و ناخودآگاه در ذهنت به این موضوع هم فکر میکنی. با این حال من جنگیدن را خوب یاد گرفته بودم و به خودم قول داده بودم که نباید دست از تلاش بردارم و خوشحالم بعد از کلی مشکل و سختی، اتفاقات خوبی برای من در فوتبال و زندگی رخ داد.
یکی از اتفاقات جالب فیلم خواستگاریهای پر تعداد تو از همسرت بود ...
خب عاشق شدن همین دردسرها را هم دارد. من عاشق همسرم شدم و جز او به زن دیگری برای ازدواج فکر نمیکردم. آن موقعی که برای اولین بار به خواستگاری رفتم فوتبالیست مطرحی نبودم و پولی هم نداشتم. برای همین جواب رد شنیدم. این اتفاق ۳ بار افتاد تا بالاخره برای چهارمین بار جواب مثبت را گرفتم. تو خودت هم همین حالا بدون پول به خواستگاری یک دختر بروی شک نکن جواب رد میشنوی (با خنده)
در یک پلان خودت هم جلوی دوربین رفتی. از تجربه بازیگری برای ما بگو.
خب تجربه خیلی خوبی بود و دوست داشتم آن را تجربه کنم. مدت زمان حضور من مقابل دوربین و دیالوگی که باید میگفتم کوتاه بود، ولی من به طور کلی این موضوع را دوست داشتم.
بعد از پایان فوتبالت دوست داری وارد دنیای بازیگری و سینما شوی؟
واقعیتش این است که سینما همیشه برای من جذابیت داشته و همواره جزو مخاطبان سینما بودم. به بازیگری علاقه دارم، ولی نمیدانم از پسش برمیآیم یا نه. خیلیها به من گفتند که توانایی بازیگر شدن دارم و به همین خاطر دوست دارم بعد از پایان فوتبالم و بازنشستگی، بازیگر طنز و کمدی شوم. البته که باید قبلش دورههای لازم را بگذرانم و آموزش ببینم. فکر میکنم تجربه جذابی باشد و بدم نمیآید این کار را انجام دهم. البته باید دید در آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد و چه مسائلی پیش میآید.
منبع: خبر ورزشیمنبع: آفتاب
کلیدواژه: علیرضا بیرانوند فیلم سینمایی بیرو فیلم بیرو دیدن فیلم برای من
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۵۳۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مهدی نصیری؛ سوژهی متفکر یا شخصیت مبتذل؟
مهدی نصیری در کمتر از ۴ سال نه تنها بر سکولاریسم پافشاری میکند بلکه حتی از رادیکالترین مواضع برخی روشنفکران دینی در خصوص همجنسبازی هم عبور کرده و در آخرین موضع از ائتلاف تاجزاده تا شاهزاده سخن گفته است. - اخبار سیاسی -
گروه اندیشه خبرگزاری تسنیم- محمدمحسن راحمی:حمیدرضا جلاییپور، فعال اصلاحطلب در مصاحبهای که در خصوص اظهارات اخیر مهدی نصیری در تلوزیون بیبیسی فارسی داشته با بیان اینکه "نصیری اسیر ضعف «واقعنگری»، «دفعیگرایی» و «ضعف در پرنسیپهای اخلاقی و سیاسی» است" گفته: "آقای نصیری چه زمانی که در کیهان بنیادگرایانه و اقتدارگرایانه علیه مصلحان مینوشتند و بعدش با گرایشی شبهتفکیکی هر گونه مدرنشدن و همۀ دستاوردهای علمی و عرفانی بشر را تخطئه میکردند و نگران ورود موبایل به ایران بودند و چه امروز که طرفدار نوعی «انقلاب آرام» شدهاند و پیشنهاد چنین ائتلافی میدهند در دیدن واقعیت و پیچیدگیاش ضعف شدیدی داشتند و با رویکردی هیجانی که بلوغ شناختی ندارد به خاطر شیفتگی به ایدهها و تغییرات رادیکال در نظر از روی واقعیت میپریدند."
این اولین باری نیست که مهدی نصیری در خصوص موضوعی اظهار نظر میکند که تقریباً چیزی از آن نمیداند.
او سال گذشته در گفتوگویی که در اتاقی با عنوان «یک چهره یک شب» با مدیریت منصوره حسینی یگانه، مجری شبکه سلطنتطلب منوتو، در کلاب هاوس برگزار شد، مرزهای وقاحت را جابهجا و به صراحت از به رسمیت شناختن همجنسبازی دفاع کرد.
نصیری گفت: "تمام قضایا و چالشها منجمله بحث همجنسخواهی در چارچوب دموکراتیک و آن حکومت عرفی باید حل شود و هر قانون و برخوردی بخواهد انجام شود هر چه اکثریت مردم به آن رسید، ما از منظر حکمرانی به آن تن میدهیم."
او در این گفتوگو تلاش کرد تا برای مواضع مذبذبگونه اخیرش تباری تئوریک ارائه دهد. نصیری کوشید تا مجموعۀ عقاید افراطی گذشته خود را تحت عنوان «اسلام سنتی» معرفی کند و مواضع اخیرش را تحت تاثیر آشنایی خود با آنچه «نواندیشی دینی» خواند، صورتبندی نماید. اما دقت در گفتههای او بیاطلاعی مفرط نصیری از نواندیشی دینی را هم برملا میسازد و نشان میدهد او همچنان در خصوص مطالبی اظهار نظر میکند که فهم چندانی از آنها ندارد.
تفاوت «نواندیشی دینی» با «روشنفکری دینی»
در خصوص مواضع نصیری در این گفتوگو نکاتی قابل ارائه است. نکته نخست این است که در ساحت اندیشهورزی، «روشنفکری دینی» و «نواندیشی دینی» با وجود شباهتهایشان دو مقوله کاملاً مجزا از یکدیگرند. برای اولین بار مصطفی ملکیان در گفتوگو با مجله راه نو این بحث را مطرح کرد و بعدها در قالب یک پروژه فکری توسط برخی دیگر ادامه یافت.
دو تفاوت اصلی میان روشنفکران دینی و نواندیشان دینی به موضع این دو طیف در نسبت با «اصالت عقل مدرن» و «سکولاریزم» بازمیگردد. از این منظر مواضع مهدی نصیری کاملاً در تناقض با اصول نواندیشی دینی است!
1- اصالت عقل مدرن
روشنفکران دینی با اصل گرفتن مدرنیته به خوانش و فهم نصوص دینی میپردازند. ملکیان در توضیح این ویژگی روشنفکری دینی میگوید: "روشنفکران دینی ما به واقع، مدرنیته را اصل گرفتهاند و برای هر چیز مقبولی که در آن یافت میشود، مابهازایی در قرآن و سنت هم پیدا کردهاند."
در مقابل نواندیشان دینی مبنا را دین قرار می دهند، ولی در صدد تفسیر متجددانه و خوانشی جدید از دین هستند که با مقتضیات روز همانند مردم سالاری و حقوق بشر همخوان باشد. (صادق حقیقت - نواندیشی دینی و روشنفکری دینی)
2- سکولاریسم
دیگر تفاوت اصلی این دو طیف به حوزه سیاسی و اجتماعی مربوط میشود. صادق حقیقت، از نواندیشان دینی، در این باره مینویسد: "دیگر تفاوت نواندیشی دینی با روشنفکری دینی آن است که نواندیشی دینی با عرفیگرایی (سکولاریسم) مرزبندی ایجاد مینماید؛ چرا که نزد نواندیشان دینی فقه سیاسی اعتبار دارد."
بنابراین چنانچه گفته شد در این دو فقره، روشنفکری دینی با نواندیشی دینی تفاوت دارد. مقایسه این مهم با گفتههای نصیری نشان میدهد که بر خلاف ادعایی که مطرح میکند چندان با نواندیشی دینی هم آشنا نیست و همچنان نمیداند درباره چه حرف میزند. او به وضوح از سکولاریسم سیاسی دفاع میکند و در حالی که روزگاری به نفی حداکثری مدرنیته و عقل مدرن میپرداخت اکنون به دنبال تایید حداکثری آن با خوانشی سطحی از دین است.
نقد تکنولوژی و تایید همجنسخواهی
نکته دیگر در خصوص اظهار نصیری در این نشست آن است که مواضع نصیری در موضوع «تکنولوژی» و «همجنسبازی» نیز با مبانی نواندیشی دینی در تناقض است. نصیری در خلال بحث با پرسشی از آهنگران درباره تکنولوژی و همجنسبازی روبرو شد. او با وجود آنکه تلاش کرد تا همچنان بر مواضع رادیکال گذشتهاش در خصوص تکنولوژی پابرجا بماند، اما چنانچه در بالا آمد به صراحت همجنسبازی را تایید کرد.
اگر محسن کدیور و صادق حقیقت را به عنوان دو فیگور مهم در طیف نواندیشان دینی محسوب کنیم، هیچکدام از این دو نفر نه زاویهای جدی با تکنولوژی دارند و نه در طرحی که بر اساس مبانی نواندیشی دینی از جامعه مطلوب ارائه میدهند، همجنسبازی جایی دارد.
صادق حقیقت در این خصوص میگوید: "من در دانشگاه فلوریدا سخنرانی به زبان انگلیسی انجام دادم و نسبت میان اسلام و دموکراسی را به زبان انگلیسی بیان کردم. یکی از سوالاتی که بلافاصله بیان می شود این است که نظرتان درباره حقوق همجنسگرایان چیست؟ من پاسخ دادم که اسلام با همجنسگرایی مخالف است. برای روشن شدن بحث هم یک مثال می آورم: در اعلامیه حقوق بشر آمده است که اگر کسی دستگیر شد باید بلافاصله تفهیم اتهام شود و اگر در کشوری است که زبان کشور را نمی داند باید مترجمی باشد که تفهمیم اتهام کند و به شکل خودسرانه نمی شود یک نفر دستگیر شود. در مورد حقوق همجنسگرایی اما عقل نوع بشر به آن حکم نکرده است. عقل نوع بشر به حق همجنسگرایی حکم نمی کند و متون صریح دینی به حق همجنسگرایی مخالف است." (سید صادق حقیقت - برنامه سوره آذر 1400)
محسن کدیور هم در گفتوگویی بیان میکند: "تا کنون هیچ سند بین المللی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد (مهمترین مرجع بین المللی رسمی حقوق بشر) در به رسمیت شناختن همجنسگرایی به عنوان یکی از حقوق بشر به تصویب نرسیده است! چرا که اکثر دول عضو با به رسمیت شناختن آن به شدت مخالفند. اکثر جمعیت کرهی زمین از این امر کراهت دارند و حاضر نیستند آنرا به رسمیت بشناسند."
کدیور حتی در خصوص وضع قوانین لازم برای حفظ اخلاق عمومی از این ضایعه اخلاقی هم موضعی جدی دارد. حتی روشنفکران دینی از جمله عبدالکریم سروش و آرش نراقی هم به صراحتی که نصیری در این نشست از همجنسبازی دفاع میکند در این خصوص موضع نگرفتهاند!
مواردی که به آنها اشاره شد نشان میدهد که مهدی نصیری نه تنها شناختی از «نواندیشی دینی» ندارد بلکه برخی مواضع او در خصوص سکولاریسم بیشتر به برخی مواضع «روشنفکران دینی» نزدیک است و موضع او در خصوص همجنسبازی حتی از مواضع شخصیتهای اصلی این طیف هم رادیکالتر و بیاساستر است.
تبارسازی تئوریک یا چرخشهای نظری دفعی!
نصیری با وجود اینکه در این نشست تلاش میکند تا برای چرخشهای نظری خود تباری تئوریک و تاریخچهای چند دههای و قابل اتکا ارائه دهد اما درست در تنها پاورقیِ مقدمهای که کمتر از 4 سال پیش در آذرماه 98 برای آخرین کتابش «عصر حیرت» خود نوشته بود سعی کرد تا اتهام همرأیی با روشنفکری دینی و سکولاریسم را از دامن خود برهاند: «مکــن اســت گفتــه شــود تفــاوت ایــن حــرف بــا حــرف روشــنفکرانی کــه از دیــن حداقلــی ســخن مــی گوینــد چیســت؟ پاســخ: ا گــر منظــور از دیــن حداقلــی ایــن اســت کــه عرصــه هایــی از حیــات فــردی و جمعــی، از حا کمیــت احــکام دیــن مسـتثنی میشـود و دیـن در ایـن حیطـه هـا حکمـی نـدارد، (همـان طـور کـه عـده ای از روشـنفکران دینـی مـی گوینـد) ایـن همـان اعتقـاد مـردود در بـاره حیطـه نفـوذ و حا کمیـت دیـن اسـت؛ امـا ا گـر مقصـود ایـن باشـد کـه در شـرایطی امـکان تحقق تنهـا حـدی محـدود و نسـبی از دیـن و احـکام آن بـه دلبـل بـروز موانعـی چـون غیبـت و یـا عـدم بسـط یـد حجـت معصـوم مقـدور و میسـور اسـت، ربطـی بـه سکولاریسـم نـدارد.» (پاورقی مقدمه کتاب عصر حیرت)
اکنون او در کمتر از 4 سال نه تنها بر سکولاریسم پافشاری میکند بلکه حتی از رادیکالترین مواضع برخی روشنفکران دینی در خصوص همجنسبازی هم عبور کرده و در آخرین موضع از ائتلاف تاجزاده تا شاهزاده سخن گفته است.
انتهای پیام/